Terápiás kert sajátos nevelési igényű gyermekeknek

A Dr. Molnár István Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános és Készségfejlesztő Iskola, Kollégium intézményének terápiás kertjét mutatjuk be.

„A kertek készítettek az élet szükségére a test és lélek erejének öregbítésére a szemnek gyönyörködtetésére” Apáczai Csere János gondolatai nyomán elindulva próbáltam megvalósítani egy régóta dédelgetett álmom, hogy gyógypedagógusként, főigazgatóként az intézményünk hatalmas udvarát kihasználva kialakítsak egy iskolakertet – a munkatársaim segítségével és együttműködésével -, mely a sajátos nevelési igényű tanulók részére közvetlen megtapasztalás, a cselekvésbe ágyazott tanulás lehetőségét teremti meg. A kertben végzett foglalkozások fejlesztik a tanulóink képességeit, illetve innovatív módszerként a közösséget is alakítja.

Az iskolakert indulását az Agrárminisztérium támogatásával megvalósuló Országos Iskolakert fejlesztési Program, Iskolakert Alapozó Alapprogram III. ütem segítette 2020 tavaszán. Hatalmas öröm és megtiszteltetés volt számunkra, hogy sikeres pályázatunk révén lehetőség nyílott arra, hogy tanulóink számára kialakíthassuk az iskolakertet, melyet terápiás kertnek neveztünk el. A kertvezetői feladatokat jómagam vállaltam fel és nagy lelkesedéssel kezdtem a munkát. A pandémia ellenére intézményünk a digitális oktatás ideje alatt is megszervezte a gyermekotthonunkban élő tanulók kis csoportos felügyeletét, majd felzárkóztató foglalkoztatását. Ezt az időszakot próbáltam kihasználni és minél több időt a kert kialakítására fordítani. Az intézmény karbantartását végző vállalkozás vezetőjével vettem fel a kapcsolatot és a segítségükkel a pályázatban vállalt 100 m2 terület egy részét rotációs kapával lazíttattam fel.

Ezt követően három munkatársammal felástuk, kigyomláltuk és előkészítettük a területet. Majd jó minőségű fekete, és erdei földdel javítottuk fel a talajt. Ekkor már kezdett kert formájúnak kinézni az egykori belső udvar füves területe.

A kollégák a nyár folyamán többször vettek részt a készülő iskolakertünk gyomtalanításában. Újra patronáló után kutattam, aki bontott téglák adományozásával segítette az iskolakertünk további kialakítását. Terveim szerint az osztályok parcelláit téglából kirakott út határolja, amely a sáros időben is lehetőséget teremt a kert művelésére. A készségfejlesztő iskolás tanulóink már a kialakításban is részt vettek. Az intézményünk számára kijelölt pedagógiai és kertmentor látogatását követően – tanácsait megfogadva – aktívan kapcsolódtak be pl.: a levágott fű szétterítésében, az akkor még kialakulóban lévő iskolakert nyári gyomosodásának, kiszáradásának csökkentése érdekében. Az évek során kertsegítőim és aktív lelkes kollégáim segítségével a kertben kialakítottunk minden osztály részére egy kiskert parcellát, ahol a munkák elkezdődtek és azóta is folynak.

Kertvezetőként a készségfejlesztő iskolás tanulók egyéni és kiscsoportos egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs és rehabilitációs foglalkozásait az iskolakertben valósítom meg. Ez a program lehetőséget nyújt a megismerésre, megtapasztalásra, ismeretek elmélyítésére. Az osztályvezető pedagógusok kihelyezett tanórákat tartanak, a kertszakkör vezetője pedig a gyakorlati tevékenységek megvalósításának színteréül használja az iskolakertet.

A természet, a kert szeretete a fenntarthatóságra, az egészséges életmódra nevelés egész pedagógiai pályámat áthatotta, így az iskolakert kialakítása által a kertpedagógia bevezetését tűztem ki a mesterpedagógiai programom céljaként, melynek megvalósítását 2021 szeptemberében kezdtem meg.

A kertpedagógiai program indításaként 2021. 09. 21-én egy kislevelű hársfát ültettünk, mely azóta is szépen fejlődik. Az évek során – a terveim alapján – az iskolakert folyamatosan fejlődött, minden évben egy-egy intézményegység kapcsolódott be az itt zajló tevékenységekbe. A mélyágyásokban való gazdálkodást az iskola osztályai irányításommal és segítségemmel folyamatosan végezték. A készségfejlesztő iskola agyagtárgy készítő modulját irányító szakoktató által osztályparcellát jelölő agyagtáblák, a különböző növények jelölésére jelfákat készítettek.

A második évben 2022-ben a kertgondozás és művelés mellett hajtatott fűzfavesszők telepítését és ebből egy fűzlugas kialakítását tűztem ki célul, mely azóta szépen megnőtt, ágai árnyat adnak a gyermekeink és tanulóink számára. 2023-tól tovább fejlesztettem az iskolakertünket, gyümölcsfák, gyümölcsbokrok telepítésével újabb növények megismerésére lett lehetőségük tanulóinknak. Eközben lehetőséget biztosítottam a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar gyakorlatát nálunk töltő hallgatói részére a program megismerésére és disszeminálására.

Magbörzéket rendeztem, melyen a tanulóink által megfogott szárított és csomagolt magvakat mutattam be. Ezeken a börzéken társintézmények is részt vettek, és az általunk készített magcsomagokkal ajándékoztuk meg őket. A gyógynövények és fűszernövények megismerését, termesztését, szárítását, feldolgozását, majd csomagolását a tanulóinkkal közösen végezzük. Az iskolakertben külön gyógynövénykertet alakítottunk ki.

A múlt tanévben intézményünk Ökoiskolai címet vehetett át, az idei tanévben pedig Állatbarát Gyógypedagógiai intézmény lettünk. A fenntarthatóságra, állatvédelemre nevelés az alapelvünk. Ennek megfelelően a kertet ökológiai szemlélettel gondozzuk, vegyszermentesen műveljük. Az öntözést esővíz gyűjtésével valósítjuk meg. A múlt év őszén szinte valamennyi osztály elkészítette a saját méhhotelét a Cetelem Zöld Suli pályázatához. A pályázat sikere révén nyolc darab magaságyással bővült iskolakertünk.

A fenntarthatósági témahét keretében a Zöld Híd program keretében diákcsoportok fogadására vállalkoztam, melynek keretében intézményünk iskolakertjét mutattam be. Az ünnepek, jeles napok is megjelennek az iskolakertben. A Föld világnapjához kapcsolódóan „ZÖLD”, a víz világnapjához, „KÉK”, a méhek világnapjához kapcsolódóan „SÁRGA” hetet szervezünk, melynek keretében intézményi szinten kerülnek megszervezésre projektek, illetve a jeles nap színéhez kapcsolódóan egy intézményi közös fotózás.

További terveim, céljaim egy mezítlábas taposó ösvény kialakítása. A kertpedagógia, mint élménypedagógia elemeinek gyakorlati alkalmazása. A szakmai közösség fejlesztése, támogatása. A távlati célom, hogy tanulóink intézményünkből kikerülve a társadalom egyre kevesebb támogatást igénylő tagjaivá váljanak. Minél szélesebb körben legyenek képesek egyéni képességeik függvényében gyakorlati „tudásukat”, tapasztalataikat alkalmazni. A tanulók szocializációjának, integrációjának elősegítése szintén fontos szerepet kap programomban. Ebben évek óta hatalmas segítséget kapunk a Margaréta kertészettől, akik együttműködésünk révén Munkahelyi Gyakorlati Program helyszínét biztosítják számunkra.

Orosz Henrietta Mária főigazgató, kertvezető – Dr. Molnár István Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános és Készségfejlesztő Iskola, Kollégium, Hajdúböszörmény