Egy ötlet: elképzelés
„Az iskola mellett legyen kert, ami a tanulók pihenésének, feltöltődésének színtere, ahol a diákok kényelmesen tanulmányozhatják a fákat, virágokat, gyógynövényeket, és megtanulják élvezni azokat” – pedagógusként Comenius gondolata, magánemberként a kert szeretete ösztönzött arra, hogy magyar szakos tanárként, igazgatóként 2021. szeptember 1-jén mesterprogramként beindítottam az iskolakert programot intézményünkben. Még ebben a tanévben sikeresen pályáztam az Országos Iskolakert Program – Iskolakerti Alapozó Alprogram IV. ütem ISKOLAKERT kategóriában, így az ő mentorálásukkal, eszköztámogatásukkal még nagyobb lelkesedéssel indultam. Fokozatosan, erőnkhöz mérten építkeztünk, ugyanis a kertművelés egyedül nem megy. Kell egy lelkes csapat, amely élteti a kertet.
Kezdetek
A 2021-2022. tanévtől kezdve technikaórákon a Technika és tervezés „C” modulját, a Kertészeti technológiákat alkalmazzuk. Magyar szakos tanárként én csatlakoztam az 5. B osztály technikaóráihoz heti egy alkalommal, és technikatanár kollégámmal együtt vezettük, segítettük a kerti munkálatokat.
Nagy épülettel és kis udvarral rendelkezünk, mégis egy zsebkendőnyi (60 m2) területet lekerítettünk a focipálya mögött. A családom megtárcsázta, a karbantartó bácsi megrotálta és lekerítette, a tanulókkal kialakítottuk a magas- és mélyágyásokat, és elvetettük a magokat. Nagy örömünkre a saláta, a petrezselyem, a sárgarépa még ősszel kikelt. Tavasszal a munkát palántaneveléssel is folytattuk, melegházunk a hatalmas üvegablakokkal rendelkező kazánház a sportcsarnok tetején.

Folytatás
Miközben a gyerekek életet adtak, adnak a növényeknek, azok a nevelésük és gondozásuk során tanítják őket a tiszteletre, az együttműködésre, a gondoskodásra, a gondolkodásra. A szabadban töltött idő motivál. A gyerekek a játékra, a tapasztalati tanulásra, a felfedezésre mindig fogékonyak, így aktívan vonódnak be a tanulási folyamatba, közben a testi – lelki egészségükért is sokat tesznek.
Újabb lehetőség
Két évvel ezelőtt (2023–2024. tanév) a város önkormányzatától területhasználati jogot kapva az iskola zöld területét tudtuk növelni, és egy közeli, mindkét telephelyünktől három perces sétára lévő, elhanyagolt, használaton kívüli óvodakert lett az iskolakertünk. Ettől a tanévtől kezdve a felső tagozatunk osztályait is bevontuk technikaórák keretében a kertbe, és nekiláttunk az új kert kialakításának. A technikaórák keretében lefestettük a leendő magaságyások kereteit, a magok vetésével palántákat neveltünk, és a magaságyások elkészültéig mélyágyásokba ültettük. 8 darab gyümölcsfát: 2 cseresznyét, 2 szilvát, 2 meggyet és 2 almafát ültettünk a tervezett gyümölcsöskertbe, ehhez gödröt ástunk, marhatrágyáztunk.
A talajmunkák során megállapítottuk, hogy a kert földje mélyágyásokban való termesztésre nem a legalkalmasabb: feltöltött, építési törmelékes talaj. Fűszernövénykertet alakítottunk ki: menta, citromfű, bazsalikom, levendula, kakukkfű, rozmaring, körömvirág illatozik bennük, rovarhotelt építettünk. Nyáron közösségi munka keretében középiskolások összeszerelték a magaságyásokat, és elhelyezték a kertben; a tankerület támogatásával vásárolt, komposzttal kevert, jó minőségű földdel töltötték meg azokat. Öntözésre jelenleg annyi lehetőségünk van, hogy az esővizet hordóban gyűjtjük. Ez, bizony, kevésnek bizonyul nyáron.

Örökös Ökoiskolaként a fenntarthatóságra nevelés alapelvünk. Ennek is megfelelve a kertet ökológiai szemlélettel formáljuk, vagyis nemcsak egy termelési terület, hanem egy kicsi, élő ökoszisztéma, amelyet úgy alakítunk, hogy minél inkább utánozza a természet működését. Ezt az esővíz gyűjtése mellett a gyakorlatban a vegyszermentes műveléssel, a többféle növényfaj, virágzó növények ültetésével, komposztálással, élőlénybarát kert kialakításával valósítjuk meg tudatosítva a gyerekekben, hogy az egészséges élelmiszer alapja az egészséges talaj.

A jelen: megvalósítás
A terület növelésével új lehetőség nyílt meg számomra: a kollégáimat és osztályaikat bevonva, tudásomat velük megosztva, együtt, tantárgyakba is illesztve valósítjuk meg az iskolakerti programunkat, így komplexen valósul meg a kertben az értelmező jelenlét. Eddig főként a felső tagozatos tanulókkal műveltük a kertet, mára kisebb-nagyobb mértékben minden pedagógus és minden osztály bevonódott. Évről évre új projektek, ültetések születnek a tanulók keze nyomán, amelyek folyamatosan formálják és éltetik az iskolakertet. A tanórák egyre gyakrabban költöznek ki a természetbe, ahol a kert nemcsak a tudás, hanem a közösség és az inspiráció helyévé is válik. Nemcsak a kollégákra tudok támaszkodni, hanem a szülők, az önkormányzat, civil szervezetek, a tankerület támogatására is.
Ünnepek, jeles napok az iskolakertben
Az Állatok világnapján tavaly nemcsak az állatokat ünnepeltük, hanem segítettünk is nekik.
Az Állatvédelmi témahéten rovarhotelt építettünk az iskolakertben, hogy a méhek, katicák és más apró segítők is biztonságos otthonra találjanak. A gyerekek lelkesen gyűjtötték az alapanyagokat – tobozt, gallyat, nádat, fakérget –, és közösen állították össze a „mini apartmant”.
A téli madárvédelem jegyében iskolánk tanulói nemcsak madáretetőket készítettek és helyeztek ki a kertbe, hanem különleges kerítéskiállítást is az iskolakert kerítésére. A kiállítás célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a madarak téli gondozásának fontosságára, valamint bemutassa, hogyan segíthetünk nekik etetőkkel, odúkkal és biztonságos élőhelyek kialakításával. A színes, kreatív alkotások nemcsak a diákok körében arattak sikert, hanem az arra járók is megálltak, hogy megcsodálják a gyerekek munkáit és elgondolkodjanak a természet védelméről.

A Víz világnapján idén is alkotásba fogtunk. Az iskolakert kerítését igazi szabadtéri galériává varázsoltuk: diákjaink rajzai a víz védelmére hívták fel a figyelmet.
A Fenntarthatósági Témahéten az iskolakert kiemelt szerepet kap, ahol a természet a legjobb tanítónk. A diákok ültetnek, új növényeket ismernek meg és megtapasztalják, milyen jó érzés közösen tenni a környezetért. A kert egész héten élettel telik meg – igazi zöld tanteremmé válik, ahol a fenntarthatóság nemcsak tananyag, hanem mindennapi élmény.
2025. május 19-én a Méhek világnapja (05. 20.) alkalmából szervezett rendezvényünkkel közösen hívtuk fel a figyelmet ezekre a szorgos, apró, de nélkülözhetetlen élőlényekre. A nap már délelőtt izgalmasan indult: a tanulók megismerkedhettek a méhek világával A méhek útján című rövidfilm segítségével, és minden osztály elkészítette saját vidám „csatakiáltását”. Az esős időjárás ezen a napon nemcsak a méhek ellensége volt, hanem a rendezvényünké is. Eredeti tervünk szerint 14 órakor a Sillye Gábor Művelődési Ház előtt gyülekezett volna az iskola közössége, ahol mindenki találkozhatott a nap díszvendégével, Magyarország Mézkirálynővel. A megnyitó köszöntő után a Hajdúböszörményi Mazsorett Együttes vezetésével, zenés felvonulás kíséretében, a Mézkirálynőt követve vonultunk volna át az iskolakertbe. Ott a Méhész himnusz hangjaira minden osztály elfoglalta volna helyét a gyümölcsösben, természetesen óvatosan, hogy a fák és virágok is biztonságban maradjanak. A Mézkirálynő és az igazgató köszöntője után kezdetét vette volna a délután legizgalmasabb része: a „Mézes kaland az iskolakertben” című program.

Az időjárás a programot nem mosta el, de bekerült a sportcsarnokunkba. A gyerekek hat állomáson keresztül fedezhették fel a méhek életét: méhes totót tölthettek ki, megismerhették a méhlegelő virágait, megtudhatták, hogyan fejlődik egy méh, fotót készíthettek a Mézkirálynővel, helyi méhészek bemutatták a kaptárban a méhek életét, megismerték a méhészek eszközeit, megtekintették a gyerekrajzokból álló kiállítást, amit eredetileg kerítéskiállításnak terveztünk. A nap végén ismét felcsendült a Méhész Himnusz, majd következett az eredményhirdetés: minden osztály emléklapot kapott, a rajzpályázat legszebb alkotásai pedig külön elismerésben részesültek. A program méltó lezárásaként mézkóstoló várta a résztvevőket friss, illatos vajas kaláccsal. A programunkat az Országos Magyar Méhészeti Egyesület is támogatta. Ez a nap nemcsak vidám és közösségi élmény volt, hanem emlékeztetett minket arra is, milyen fontos szerepet töltenek be a méhek életünkben, és mennyit tehetünk közösen a természet védelméért.
Céljaink
A tanulók természettel való kapcsolatának erősítése, a fenntarthatóság gyakorlati megtapasztalása, valamint az iskolai közösség összekovácsolása a közös munka, a felelősségvállalás és a természet tisztelete által.
Továbbá célunk, hogy az iskolakert a tantárgyak közötti integrált tanulás tere legyen, ahol a gyerekek élményszerűen tapasztalják meg az ökológiai gondolkodást és az egészséges élelmiszer előállításának folyamatát.
Takácsné Bíró Zsuzsa igazgató, kertvezető

