Sulikert Újbuda szívében – „Őrök” zöld szakkör

„Mindenki árnyékot, tiszta levegőt és szép zöld tereket szeretne, de kevesen vannak olyanok, akik növényeket is ültetnek.”

II. rész: Virágok és az „Őrök” zöld szakkör – avagy az első lépések

Sok iskola szerintem már meg is tette a kezdő lépéseket, hiszen minden tanteremben vannak a párkányon virágok, virágosládák, a sarokban egy kis szekrényen szobafenyő vagy anyósnyelv. A szülői munkaközösség örömteli feladata lehet első évben (aztán minden évben) akár ismerkedés céljával, közösségformáló erővel egy délután a virágok átültetése, újabb virágok elhelyezése a teremben.  Hozhatnak otthonról „kinőtt” virágokat, szobafutót, fikuszt, páfrányt, viaszvirágot. Lehet belőlük tenni a folyosóra is az ablakba vagy nagyobb közösségi terekbe. Minden esetben kell gondoskodni a locsolásukról, időközi átültetésekről, ami már remek alapot ad egy szakköri feladatnak.

Itt szeretném megosztani, természetesen pedagógustársam és a gyerekek szüleinek engedélyével, kolléganőm jó gyakorlatát. Napközis szakköri keretben kezdte csoportjával együtt gondozásba venni az első emeleti folyosón található növényeket. A gyermekek növényszeretetének, környezettudatos magatartásának, odaadó hozzáállásának, illetve munkájának eredménye azóta is szemmel látható.

Számtalan alkalommal kaptunk visszajelzést arról, hogy még az iskolánkba látogató felnőttek és gyerekek is szívesen barangolják be ezt a zöld folyosót. Tanítványaink lelkesedése nem lankad, és mint az „Őrök” zöldek csapata, szinte az első tanítási nap óta heti rendszerességgel, akár több alkalommal is töretlenül ápolják, gondozzák, sőt (az egyes témanapokhoz, jeles napokhoz kapcsolódóan) még díszítik is az iskola folyosóján lévő cserepes növényeket.

A szakkör állandó tagjai az osztály tanulóiból állnak, azonban az év elején közzétett felhívásuknak köszönhetően számos szülő és más osztályba járó gyermek is csatlakozott e nemes feladathoz. Megszámlálhatatlan alkalommal még otthon a rokonok bevonásával is készültek cserépdíszek és kerültek iskolánkba olyan újrahasznosítható alapanyagok, virágkarók és cserepek, amelyek által még színesebbé és hangulatosabbá tudtuk varázsolni a zöldellő ablakpárkányokat.

A „Fogadj örökbe!” projektnek köszönhetően pedig számos növény lelt új otthonra akár más osztálytermekben, akár más folyosószakaszokon, akár a gyermekek és szüleik lakókörnyezetében. A gondosan ápolt és virágzó ablakközök gyakori játékok színtere is, ahol a cserepek alatt és a virágok között számtalan játékos feladat és közösen szőtt mese rejlik a mai napig.

Szakköri terv: „Már gondos kis kezükben van a jövő.”

Az 1. emeleten található folyosói növények folyamatos ápolása heti rendszerességgel ismétlődően (hetente minimum 2 alkalommal).

Feladatok igény szerint: növények öntözése, levelek portalanítása, virágok szaporítása, karózása és kötözése. Cserepek és ablakpárkányok lemosása. Növények fény és vízigényének megfigyelése és a cserepek annak megfelelő elforgatása, áthelyezése. A növények tápanyagszükségletének biztosítása a virágcserepek komposzttal való feltöltése által.          
Jeles napokhoz és ünnepekhez is köthető cserépdíszek illetve virágkarók készítése újrahasznosítható anyagok felhasználásával (is).

A „Fogadj örökbe!” felhívás elindítása. Más osztályokba járó gyerekek, iskolánkba járó felnőttek meghívása alkalom adtán egy kis zöldítésre. (Folyt. köv.)

Árvainé Sélley Katalin, Lágymányosi Bárdos Lajos Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola