Óvodánk egy iparváros szívében, lakótelepi környezetben helyezkedik el, mégis, a zöldterületek közelsége és az egyre zöldülő óvodaudvarunk lehetőséget teremt arra, hogy a gyerekek nap, mint nap kapcsolatba kerüljenek az élő természettel. A városi környezet kihívásai ellenére arra törekszünk, hogy a gyerekek megtapasztalják: a természet mindenütt jelen van, és érték, amelyet közösen óvnunk kell. Fontosnak tartjuk, hogy olyan gyermekek kerüljenek ki az óvodából, akik a környezetükkel harmóniában élő, hagyományainkat ápoló felnőttekké válnak majd.

Intézményünk Madárbarát Óvoda, nevelőközösségünk a gyerekekkel és a szülőkkel karöltve, egész éven át folytatja a madárvédelmi tevékenységeket. Különböző odukat helyeztünk ki az udvaron, több faj számára is, közösen készítünk különféle madáretetőket. Ennek köszönhetően pl. a cinkék rendszeresen költenek nálunk. Novembertől áprilisig gondoskodunk a madarak etetéséről, valamint egész éven át az itatásról is. A Madárkarácsony decemberben, illetve a Madarak és fák napja májusban kiemelten fontos esemény intézményünk életében. Ilyenkor óvodánk mind a hét csoportja, egy hét állomásos, játékos ismeretszerző programon vesz részt az udvarunkon, mely során a gyerekek további tapasztalatokat szerezhetnek tollas barátainkról, bővülnek ismereteik, érzelmi kötődés alakulhat ki a madarak, az állatok, a természet iránt.

Évente, rendszeresen megemlékezünk még más jeles „zöld” napokról is, mint pl. a Takarítás világnapja, melynek fő témája a környezetünk rendjének megóvása, és a szelektív hulladékgyűjtés. Az Állatok világnapján a közeli arborétum háziállatait látogatjuk meg. Ilyenkor állateledel gyűjtést is szervezünk, amivel segíthetjük ezeknek az állatoknak az ellátását. A Víz világnapján a Duna-partra szervezünk kirándulást, ahol városunk gyönyörű természeti környezetével ismerkedhetünk. A Föld napján a bolygónkat érintő káros hatásokra igyekszünk felhívni a gyermekeink figyelmét, a Környezetvédelmi világnapon pedig környezettudatosságra, környezetvédelmi tettekre sarkalljuk őket.
Gyakran szervezünk kisebb kirándulásokat, sétákat városunk zöld területeire, ahol felhívhatjuk a gyermekek figyelmét a természet szépségeire, megfigyelhetjük a természet változásait, környezetünk megszerettetésére, védelmére nevelhetjük őket. Ilyenkor nem maradhat el a természet elengedett kincseinek a gyűjtése sem, különböző termésekkel, kavicsokkal, botokkal, színes levelekkel, madártollakkal térünk haza, amelyek lehetőséget adnak az élmények tovább élésére, feldolgozására a természetsarokban.

Óvodánk természeti környezetének gondozására is nagy figyelmet fordítunk, és ebből a munkából a gyerekek is kiveszik a részüket. Fákat, cserjéket ültettünk, virághagymákat duggattunk, melyeket a gyerekek önállóan öntöznek. Udvaros munkatársunk barkácsolt egy komposztálót, melyben a lehullott faleveleket, a tízóraira elfogyasztott gyümölcsök, zöldségek héját, egyéb növényi hulladékot hasznosítunk. Két csoportunk magaságyást is telepített, ahol a fűszernövényekkel, tavaszi zöldségek vetésével, ültetésével, növekedésével, betakarításával ismerkedhetnek gyermekeink.
Mindezen tevékenységekkel igyekszünk az intézményünkbe járó gyermekek környezeti kultúra iránti igényét megalapozni, pozitív érzelmi viszonyt, viselkedési formákat kialakítani a természeti környezet iránt. Ezt pedig úgy érhetjük el, hogy közvetlen módon ismertetjük meg velük a természet csodáit, szépségeit, valamint a helyi értékeket. Ha pedig sikerül ezt a pozitív érzelmi viszonyt kialakítani, már motiváltak lesznek a környezet védelmén túl, a környezettel való együttélésre, a környezettudatos szemléletre.

A környezeti nevelés természetesen a mindennapokban is folyamatosan jelen van, de a kiemelt „zöld” napok keretében nagyobb hangsúlyt fektethetünk a környezetvédelemre és a fenntarthatóságra. Arra törekszünk, hogy a tanulási folyamat a felfedezés, kísérletezés, tapogatódzás, az élményközpontú helyzetek megteremtése során valósuljon meg.
Szabó Tünde
