Sulikert Újbuda szívében – Kerti tó és vizes élőhely létesítése

IV. rész: Iskolakert, tó – merjünk nagyot álmodni

Iskolakertünk ötlete 1989-ben pattant ki akkori kémia tanárunk, mostani igazgatónk fejéből, és 1991-ben alakították ki a hatalmas udvar egyik részén. Kertünk legfőbb látványossága a tó, melyet 2004 tavaszán hoztak létre a gyerekek, szülők és az iskola pedagógusainak segítségével. Számos odú és madáretető is gazdagítja a kiskertet. Egy önkéntes hobby madarász segítségével minden évben átvizsgáljuk a madárodúkat, melyek télen-nyáron vonzzák tollas barátainkat (télen etetéssel, tavasszal a kihelyezett fészekodúkkal, nyáron és ősszel az avar nyújtotta élelemszerzési lehetőséggel csábítjuk őket az iskolakertbe). Saját készítésű rovarhoteljeink ízeltlábúak sokaságát szolgálja ki. A kihelyezett denevérodúk pedig ezeknek az éjszakai repülő emlősöknek nyújtanak védelmet napközben. 2008-2009-es tanévben nyertük el a Madárbarát kert címet.    
A sulikert azzal a céllal jött létre, hogy a gyerekek a tanórák alatt, illetve délutánonként megismerkedjenek az élő környezetükkel, illetve jó időben a szabadban töltsék a tanórák egy részét, legyen az magyar, angol vagy környezetóra, hiszen a kert úgy van kialakítva, hogy kb. 20-25 gyermek le tud ülni a padokhoz, akár a tankönyveikkel is. A kertben a természetismeret és biológia órákon kívül rajzórákat, osztályfőnöki órákat, napközis- és szakköri foglalkozásokat is lehet tartani.

A kert alapvetően a Magyarországon található életközösségek bemutatását szolgálja, vagyis megtalálható itt az erdők, a víz és vízpart, valamint a mezők élővilága. Természetesen a paletta nem teljes, de a hatodik osztályos tankönyvi anyagot nagyon szépen kiegészíti. Található itt még továbbá egy kisméretű konyhakert, ahol főként paradicsomot és paprikát, valamint egyéb haszonnövényeket ültetünk a diákokkal minden tanévben.

A 2021/22-es tanév Föld napján szülői segítséggel kigazoltuk, felástuk a kertet, melyet komoly tereprendezés követett. Az előző tanévben megrendezett családi napon a kerti tó felújítására gyűjtöttünk, ezért a 2022/23-as tanévben ez volt az első számú célkitűzésünk.

Ennek első lépése az volt, hogy szeptemberben egy „Szorgos szombat” kezdeményezésű napunk keretein belül kitakarítottuk a kerti tavat. Ez egy csodálatos szülő-tanár-diák csapatmunka volt. A növényeket dézsákba raktuk, és a medret teljesen kitisztítottuk.

Novemberben új fólia került a tó medrébe, a kert „erdő” részlegébe egy erdei pajzsikát ültettünk a hatodikosokkal. A kerti tó munkálatait májusban folytattuk, hiszen a családi napra el kellett, hogy készüljön a rekultivált tó.

Három szülőnek és néhány lelkes kollégának köszönhetően számos raklap és tipegőkő, valamint jelölőtáblák és algaölő került az iskolába. Szülői kertészmérnökünk beszerezte az összes vízinövényt, valamint halakat is hozott a tóba. Szülői hajómérnökünk pedig összerakott egy tündéri stéget a tó partjára.

Egyre inkább természetesebbé válik diákjaink között is a szelektív hulladékgyűjtés. Az épületen belüli szelektív szigetek felügyeletét és ürítését felsős diákok vállalják, ők a kinevezett Öko-detektívek.

Egyik kolléganőnk kezdeményezésére a 2022/23-as tanévben elindult az iskolai méretű komposztálás, amiben két lelkes külsős tag is részt vesz. Ehhez az eszközöket pályázati úton szereztük be, és ezzel tudjuk javítani az iskolakert talajának minőségét. Az eljárás sikeres, iskolán belül is használjuk az általunk készített komposztot. Ehhez kapcsolódóan a gyerekek szívesen viszik a komposztálható hulladékot a gyűjtővödrökbe, majd azt le az iskolakertbe. Már négy komposztáló áll rendelkezésünkre. Felvettük a kapcsolatot a Lágymányosi Komposztbarátok Klubjával, ahonnan lelkes önkéntesek jönnek az iskolába, és átforgatják a komposztládákat, valamint időről-időre behozzák a szecskázógépüket, amelyek segítségével sikerül felaprítanunk a kerti gallyakat, illetve a ballagás után visszamaradt nagy mennyiségű borostyánt.

A TTK munkaközösség tagjai már hagyományosan az iskolakertben tartják a családi napon a foglalkozásaikat: kerti séta, madárbarát kert, mikroszkópos megfigyelések, társasjáték, manuális foglalkozások. Egyik tanítványunk a Kaán Károly Országos Természet- és Környezetismereti Verseny országos fordulójára az iskolakerti megfigyeléseiből tartotta a kiselőadását: madárodúban tojás- és széncinege fiókamegfigyelés, mikroszkópos vízvizsgálat, növényhatározás. Kertünk nagy előnye, hogy a város közepén, lakótelepen élő gyerekek tanulmányozhatják az egyes élőhelyek növényeit, állatait, megismerkedhetnek a kertészkedés alapjaival, a veteményesben konyhakerti növényeket termeszthetnek, a környék madarait etethetik, figyelhetik meg.

Árvainé Sélley Katalin, Lágymányosi Bárdos Lajos Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola