Az élményalapú környezeti nevelést egyelőre a bölcsődei csoportjainkkal, otthon pedig a két óvodás kisfiammal „gyakorlom”.
Elsősorban természetes alapanyagok és mások számára értéktelennek tűnő hulladékok felhasználásával próbálunk meg „csodákat” alkotni. A gyerekek is és én is nagyon élvezzük ezeket az együtt töltött perceket.

Az év során igyekszem az évszakoknak, az ünnepeinknek megfelelően témát, alapanyagot kínálni. A legizgalmasabb „feladatok” a bölcsődében ősszel, a színes levelekből varázspálca készítés, a gesztenye fűzés, és a termés válogatás volt a gyerekek számára.

Ezek a finommotorikai és szenzoros játékok olyan tevékenységeket foglalnak magukba, amelyek során a gyermek tapasztalatot szereznek a különböző érzékszerveik által. A szenzoros funkciók alatt pedig a külvilágból érkező információt felvevő rendszereket értjük, ilyen például látás, hallás, szaglás, tapintás, ízérzékelés. Ezek a játékok fejlesztő hatással vannak a gyerekek idegrendszerére és mozgásfejlődésére egyaránt, fontos szerepük van a gyerekek tanulási képességeinek alakulására.

Ősszel, óvodás korúakkal otthoni környezetben
Nagyon sok egyszerű módja van annak, hogy mi magunk készítsünk akár az otthonunkban is megtalálható eszközökből olyan játékokat, ami által fejleszthetjük játékos módon a gyermekeink érzékszerveit. Itt fontos megjegyeznem, hogy nem a klasszikus értelemben vett fejlesztésről beszélünk, hanem játékos programokról.

A természetben tanult ismeretek mélyebbre vésődnek, mert több érzékszervvel tapasztaljuk meg a világot: látunk, hallunk, tapintunk, érezzük az illatokat, mozgunk – sőt, közben érzelmileg is bevonódunk. Ez a multiszenzoros élmény sokkal erősebb memória-nyomot hagy, mint egy tankönyvi kép vagy elmondott információ. Amikor megérintünk egy mohos fát, meghalljuk a rigó énekét, vagy megszámoljuk a hangyákat a járdán, valódi kapcsolatot építünk a tudással. Ez a kapcsolat nem elvont és passzív, hanem aktív, érzelmi alapú – ezért marad meg hosszú távon.

Van, hogy egy nagyon egyszerű saját készítésű játék sokkal nagyobb örömöt jelent a gyermek számára, ráadásul számos jótékony és fejlesztő hatása is lehet egy-egy ilyen egyszerű otthon készült játéknak. A fiúk kedvenc őszi „feladatai” a levél bogarak készítése, a termésválogatás kincskereséssel, a házi ájtatos manónk „simogatása”, a pajor vadászat, és természetesen a tündéreknek/manóknak/varázslényeknek készített töklámpás és tökfaragás volt.
A természet a legjobb tanterem – és mindig nyitva van.
Galambos-Molnár Réka

