A Kornétás Kiadó gondozásában, 2015-ben jelent meg az a gyakorlati útmutató, ami kertészkedésre buzdítja a gyermekeket: a KERTpedagógia című könyv szülőknek és pedagógusoknak készült. Az ültetési tematikát, kézműveskedési és kirándulási javaslatokat is tartalmazó könyv minden évszakban hasznos olvasmány.
A kert egy kis darab a természetből: benne, általa tanulmányozhatjuk az élőlényeket és életfolyamataikat, a víz körforgását, az évszakok változását. A kertpedagógia hazánkban alig ismert fogalom. Az angolszász terminológiában „garden based education”, vagyis „kertre alapozott oktatás” néven szerepel. Ez magában foglalja a kertben, természetben, arborétumban, élő növényekkel, terményekkel, növényi részekkel való ismerkedést, de ugyanezeknek a tevékenységeknek a tantermi foglalkozásra módosított változatát is. A kertpedagógia célja a természet, és a táplálékot adó növények megismertetése, a kertészeti munkafolyamatok bemutatása és begyakoroltatása. A kertpedagógia hazai elterjesztésével, vagyis gyermekek számára összeállított játékos foglalkozásokkal, tankert létesítésével és a könyv megírásával pontosan ezt szeretné megvalósítani a szerző.
Kertészkedés gyerekekkel – és ami mögötte van
A kert hidat képez a város és a természet között, a kertpedagógia pedig megtanítja használni a kertet, mint eszközt a természethez való visszaforduláshoz.
A kertészkedést érdemes csoportos ültetéssel kezdeni. Ez a tevékenység összekovácsolja a résztvevőket, s ráirányítja figyelmüket a növényekre. A gyermekek itt azt is gyakorolják, hogy ki kell várni a sorukat, összpontosítani kell a többiek cselekvésére, majd be kell abba kapcsolódni, óvatos mozdulatokkal kell a földet ásni, s kíméletesen kell a növénnyel bánni – e szerteágazó saját élmények által a kertpedagógia fejlesztő hatással bír. Mindezek után következik a finommotorika: a megfelelő helyre, a szükséges mélységben kell a palántát a földbe illeszteni, közben figyelni kell a növény gyökerére, környezetére is. Az esztétikai szempontok is meghatározóak, vagyis az egyes növények színük, méretük alapján hogyan kövessék egymást: ebben rejlik a csoport közös döntési lehetősége, amit tervezés és megegyezés előz meg. Ezáltal fejlődik a gyermekek együttműködési képessége és szépérzéke is. Egy kaspó vagy ágyás beültetésével ilyen szerteágazó tapasztalatokhoz juttathatjuk a gyermekeket. A növények öntözését, gyomlálását is bízzuk rájuk: ezáltal az általuk gondozott növényekért felelősséget vállalhatnak.
Környezeti nevelés saját élményeken keresztül
A kertpedagógiai foglalkozások hasznát a pedagógusok, környezeti nevelők tudomására kell hoznunk, hogy az elkövetkező generációk komplex ismereteiket sikerrel alkalmazhassák a mindennapi életben. Hogy tudatosan választhassanak a levesporok és az élő ételek, a kemikáliák és a gyógynövények között, s a környezettudatos magatartás példáját mutathassák gyermekeiknek. A park, a kert, az erdő, az iskolaudvar mindig elérhető közelségben van ahhoz, hogy elkezdhessük a munkát. Akár az itt bemutatott foglalkozásokból kiindulva, és számos más remek lehetőséget figyelembe véve tegyük zöldebbé, tisztábbá környezetünket, irányítsuk gyermekeink figyelmét a természet szépségeire, az egészségmegőrzés fontosságára.
A környezeti nevelés csak saját élményeken keresztül, tapasztalati úton valósítható meg hatékonyan. Ehhez járul hozzá a kertpedagógia és a könyvben olvasható egyszerű ötletek, melyek családi körben és intézményes formában is könnyen megvalósíthatók. Szerezzen örömet és felejthetetlen élményt gyermekeinek, tanítványainak, formálja szemléletüket a kertészkedésen keresztül!
Szerző: Szalontai Kriszta
Kiadó: Kornétás Kiadó (Telefon: 239-0146, www.kornetas.hu)
Kiadás éve: 2015
Terjedelem: 208 színes oldal
A szerző elérhetősége: https://www.szalontaikriszta.hu/
A könyv megvásárolható könyvesboltokban, antikváriumokban.